Investeringar, Aktier, Utdelningar och passiva inkomster. Skapa möjligheten att styra över din egen tid.

Lohilo Foods går från Pepins Market till First North

Lohilo Foods går från Pepins Market till First North

Lohilo Foods som har varit listat på Pepins Markets kommer listas på Nasdaq First North Stockholm. Lohilo Foods hette tidigare Alvestaglass men bytte i Mars 2020 namn till Lohilo Foods. Se pressmeddelandet här: https://www.pepins.com/shc/alvestaglass/fusionsplan-alvestaglass-psab.

Lohilo Foods har egna varumärken som Lohilo och Alvestaglass men är även återförsäljare av Haägen Dazs och Bartolini.

Var man kan teckna aktier i Lohilo Foods

Jag använder både Nordnet och Avanza och hittar följade info där:

Nordnet Sista svarsdag: 2020-10-13
Avanza Sista svardag: 2020-10-12 23:59

Pris 22 SEK per aktie.

Vidare analys av Lohilo Foods

Jag har ägt aktier i Alvestaglass/Lohilo Foods på Pepins Market och är imponerad av de tillväxtsiffror de har kunnat presentera under sin resa. Nedan ges ett exempel från halvårsrapporten 2017 som verkligen fick mig att bli intresserad av att följa bolage:

April – juni 2017 (Q2)

Nettoomsättningen uppgick till 22 917 tkr (16 363), vilket motsvarar en ökning om 40,1%.
Bruttomarginalen uppgick till 52,0% (59,9%). Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till 1 392 tkr (1 580).
Resultat före skatt uppgick till 687 tkr (1 075).

Halvår jan – juni 2017

Nettoomsättningen uppgick till 40 177 tkr (26 540), vilket motsvarar en ökning om 51,4%.
Bruttomarginalen uppgick till 52,5% (60,7%).
Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader uppgick till 2 882 tkr (2 957).
Resultat före skatt uppgick till 1 537 tkr (1 944).

Väsentliga händelser under perioden Q2

Omsättningen ökar under Q2 med 40,1% och bolaget befinner sig i en kraftig expansionsfas. Trots en kylig vår och avsaknad av högsommarväder visar Alvestaglass en god utveckling. Vinsten är något lägre än tidigare år beroende på investeringar i marknadsföring, uppbyggnad av organisationen och marknadsutveckling utanför Sverige. Bolaget har tagit stora utvecklingskostnader under det första halvåret som inte belastar resultatet under Q3 och Q4. Detta kommer att påverka resultatutvecklingen positivt framöver.
Bruttomarginalerna är också något lägre än tidigare år, vilket beror på att andelen produkter som tillverkas av andra varumärken (Haägen Dazs och Bartolini), men som säljs av Alvestaglass i Sverige, successivt har ökat.

LOHILO är det varumärket som ökar mest och en starkt bidragande orsak till exportframgångarna.
Under perioden har Alvestaglass etablerat försäljning av LOHILO i Danmark och i Finland har lansering skett tidgare under året. Planen är att öppna upp för fler länder inom kort.

Flera nya smaker har lanserats under perioden såsom Cookie Dough och Cinnamon Bun för LOHILO och Apelsin/Choklad och Laktosfri Päronsplit för Alvestaglass. Smakerna har mottagits väl av konsumenterna.

Färsk analys inför Lohilo Foods börsnotering kommer

Jag kommer skriva ett utförligt inlägg om senaste repparteade siffror from Lohilo Foods inom de närmsta dagarna. Håll utkik här. Jag uppdaterar med länk när inlägget finns att läsa.

Uppdatering 2020-10-02:

Inlägget med en mer utförlig analys av Lohilo Foods inför börsnoteringen är nu publicerat: LOHILO FOODS – ANALYS INFÖR BÖRSNOTERING



Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.